Friday, September 09, 2011

Aurat Itu Indah, Jagalah Ia.

Assalamualaikum sume...

Post hari ni bkenaan dgn aurat, sbb rasenye sy dh xlarat nk simpan bnde ni dalam hati. Mungkin sy xmampu nk tegur scara berdepan, yelah.. sy pon insan biasa.. Xsehebat Srikandi Aisyah Humairah, Siti Khadijah, Rabiatul Adawiyah malah jauh sekali Bidadari Ainul Mardhiah yang mulia...

Lelaki mahupun pompuan mmg sure tahu ape tu aurat kn. Ok, consider ade yg xtau. Baik sy akn terangkn.
Aurat ni adalah keaiban, maksudnye anggota badan kite yg akn jd keaiban kalau kite pamerkan pd org yg xsepatutnye dpt tengok. Batas2 aurat, sume pon dh tau. Prempuan sluruh tubuh kecuali tapak tgn dn muke. Lelaki plak dr pusat ke lutut.. Ingat, bukan pusat dgn lutut.. Pusat ke lutut.

Jujur dr hati, saya amat bangga bile Allah syariatkn tuntutan utk jage aurat. Lebih2 lg kpd muslimah.
Nak tau kenapa..?? Sebab kt ctu sy sedar, betapa brharganye seorg wanita aka muslimah aka prempuan itu di dalam Islam. Betapa Islam nak menjaga kemuliaan dn kecantikan dalam diri kite sbg Kaum Hawa. Jadi, pendapat sy bg org yg xmnutup aurat secara umum adlh sbgai org yg xhargai anugerah Allah dn org ini mngabaikan perlindungan kemuliaan maruah diri yang Islam bagi pd die.. *If they are really Islam la kn*


Ha, contoh kt atas ni.. *Hidayah (bukan nama sebenar)* hahaha.. Stop gelak, serius nih.
Bukanla tutup aurat tu brmakne kene pkai purdah, niqab sgala bagai. Tp kn cantik dn lebih baik kalau begitu, kecantikan wajah kite hanya milik suami. Wah, sweet kn. Bahagia btol suami kite nnt.

Tp Islam itu mudah, x rumit dn sgt indah untuk diamalkn jika kite hayati dn faham tujuan perintah ini dturunkn. Sy sedih tgok kwn2 yg pkai cantik berbaju kurung, tapi dadanya xdtutup dgn tudung yg smpurna dn bentuk tubuhnya kelihatan sbb baju yg *ikut body anugerah Allah* tu dn kainnya jarang menampakkan sgala bentuk yg spatotnye trlindung indah. :(

Memang xdinafikan, utk berubah secara drastik itu payah. Malah sy nasehatkn jangan berubah dgn drastik bg mereka yg dh sedar kpentingan aurat ni. Tp, you need to change now. Perjalanan yang jauh tu bermula dgn satu langkah. Kalau kite x mule skrg, mcm mne nk berubah jd yg trbaik dlm kalangan yg terbaik..?

Cube antum tunduk, dn renung semula. Kalau kite xtutup aurat dgn sempurna, lelaki mana yg nk beristerikn perempuan yang badannya dh terdedah kpd pandangan lelaki lain. Lelaki mane yg nk isteri die punye lekuk tubuh jd tatapan org luar. #kalau saya lelaki, sy mmg confirm reject awl2..


Ade jugak yang ckp, "Xkn la nk bertudung labuh mcm awk Hidayah, panas la. Xsesuai dgn fesyen kot."
Bg statement first yang ckp panas tu. Snang je jawapannye. Sbenarnye pakai tudung labuh lg sejuk dn brangin drpd pkai shawl atau tudung indon yg bese2. Jgn marah ye kwn2, ni pengalaman sy dn aplikasi freedom of speech (Art 10, Federal Constitution)

Mane antum nak, panas dunia yg sementara ke panas akhirat nnt yg slamanye berkekalan..?
Pd sy, biarlah saya panas di dunia yg kejap je ni, sbb sy xnk dibakar dlm api neraka yg kepanasannye mampu buat otak sy mendidih. Sy xnk jd hamba Allah yang zalim pd diri sndri. Biarkn diri terdedah kpd api neraka smate2 nk turutkn kehendak nafsu yang pentingkn keselesaan duniawi.

Statement sterusnye.. " Aish, pakai tudung labuh ke nnt nk jd lawyer..??" Whoa! Makan dalam ayat tuh.
Masya Allah, gmbr yg kt atas ni gmbr seorg peguam sdg bicarakan kes dalam istana kehakiman tau. So, ape msalahnye kalau sy nk jage peribadi sy dgn bertudung labuh. Dan, bertudung labuh pon xsemestinya tutup aurat.

Biasanya, tudung labuh ni lambang org tutup aurat. Fahaman ini silap, sila betulkn dlm minda antum sume.
Tudung bawal pon boleh jadi tutup aurat asalkan menutupi bahagian dada dan punggung antunna. Kemudian, pakai stokin utk tutup kaki antunna yang putih melepak tu. Baju nk pkai ape2 pon boleh. Xsmestinye jubah dn baju kurung. Asalkan pakaian tu longgar yg xnmpak bntuk badan, xmenarik prhatian, xjarang, dn labuh melepasi punggung. Tu je syariat Allah, yg sikit ni pon payah nk ikut.

Fikirla antum ye, kalau kite xmampu didik diri kite utk ikut syariat Allah yg mudah ni, mcm mana Allah nk dgr dn makbulkan segala prmintaan kite selama ni dn yg akan datang nnt..??

Jagalah aurat antum, sesungguhnya antum ni sgt mulia.
Jagalah aurat antum, krn ini jendela iman dlm diri antum.
Jagalah aurat antum, krn aurat antum adlh lambang kemuliaan peribadi antum.

As Salam..

6 comments:

Azmi Khan said...

menutup aurat itu mudah tp pemikiran kita telah dijajah oleh budaya org barat....

merdekakan diri lebih baik dr merdekakan negara....

bila islam suruh tutp aurat untuk siapa klu bukan untuk kepentingan kita sendiri....

zaman sekarang pakai tutung pun blum tertutup aurat lg (kebanyakkannya) sbb pakaian jarang dan ketat.....

kita perlu ada satu altenatif utk menyedarkan umat islam tentang pentingnya aurat dan kesan pada amal ibadah kita jika tidak menutupnya......


http://nurulimankehidupan.blogspot.com/2011/06/adakah-aurat-tertutup-setelah-bertudung.html

nur_alhadi said...

terima kasih.. dn sy rase dakwah yang terbaik utk jd alternatif kesedaran utk umat Islam adlh dgn menjadikan diri kite sbg contoh kpd yg lain..

Allahu a'lam..

zunuraian said...

pakai tudung tu mmang kena labuh dr punggung ke?? saya keliru akan hal ini. trima kasih utk respon anda.. ;)

nur_alhadi said...

maaf lewat.. Zunuraian, seelok-eloknya labuhkanlah tudung tu smpai mlepasi punggung.. sbb punggung ni pon tarikan pd mata lelaki jugak..
Insha Allah, smoga enti dipelihara Allah sebaiknye.. :)

Damia said...

Kalu tudung itu x melepasi punggung tapi baju yg melepasi punggung mcm mane pulak??

Damia said...

Kak hidayah kalu saya susah nak pakai stoking sbb ayah saya selalu sangat nak cepat n selalu x sempat.. Mcm mane?? Bolah beri pendapat??