Monday, October 17, 2011

Adilkah Allah pada wanita..


Assalamualaikum sume.. =)

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah, syukur kpd Tuhan yang masih idupkan sy dn antum sume pd hari ini.
Bangun pg td, bnde first skali yg sy dn sy pasti antum sume cari adlh enset kan..? Xkesahla blackberry ke ape ke, tp enset jugak la yang kite akn cari dlu.. Hehe

Pagi ni ade satu mesej dr sahabat dakwah. Soklan yg sahabat nie bg agak mencabar. Ade 7 soklan dr wanita mengenai hak dan keadilannya dalam Islam berbanding lelaki. Sahabat mulia nie minx pandangan sy untuk jawab soklan wanita td dgn hikmah. Insha Allah. Setelah beberapa minit mngelamun dok pk jawapan, akhirnya Allah temukan jugak. Jemput antum bace ye, soklan dan jawapan skali.

Soklan pertama dr wanita :
Alaa, Islam nie mcm xadil je. Susah sgt nk jd pompuan. Aurat seluruh badan pulak tu, muke dgn tapak tgn je boleh buke. Panas tau tutup aurat spanjang hari. Tgok lelaki, snang je. Aurat antara pusat hingga lutut je kot. Huhu

Jawapan dr sy yg juga seorg wanita :
Islam amat jage maruah diri seorg wanita. Allah muliakan para wanita ni, Allah nk pelihara kite sume dr pandangan jahat nafsu lelaki. Cube kite tgok lelaki yg pakai suar pendek je, ade xnafsu kite sbg perempuan akan naik..? Mane ade kan, nafsu kite amat trjage. Tapi cube kalau kite pakai suar pendek, dok depan umah. Jangankan lelaki biasa, pak imam pon boleh cabot serban disebabkan nafsu dorg tu sbg lelaki. Xbersyukur ke antunna jadi wanita..?

Soklan kedua dr wanita :
Kenapa para isteri kalau nak wat pape je kne gtau suami, kene minx izin. Susah btol la cmni. Suami tu kalau nk gi mne2, nk wat pape, xyah pon gtau isteri. Kan xadil kalo kite kne taat suami tapi suami bebas je..

Jawapan dr sy yg juga seorg wanita :
Subhanallah. Isteri mmgla kne taat pd suami sbb suami tu yg akan tanggung sume dosa isteri. Isteri wajib la ikut ckp suami, syurga isteri kan bwh tapak kaki suami. Tapi kne ingat jugak, suami kene taat pd ibu die yg jugak wanita 3 kali berbanding taat pd ayah die. Tapi isteri hanya perlu taat pd suami slpas brkahwin, hanya suami seorg je tau.. Kn susah jd lelaki.


Soklan ketiga dr wanita :
Masalah paling besar bg pompuan adlah faraid. Pembahagian harta pusaka, mmg xadil btolla. Kenapa laki dapat lebih dr wanita. Mane boleh cmtu. Senang2 je. Kene la adil, kn tu harta pusaka mak ayah kite jugak.

Jawapan sy yg juga seorg wanita :
Mmgla kite dapat sikit je drpd lelaki, tapi betol ke..? Sbenarnye harta pusaka yg sikit tu hak kite sorg je, xyah kongsi dengan sape2 pon. Mmg mutlak hak kite, sukati kite la nk watpe dgn harta tu. Tapi yg lelaki dapat tu, walaupon 2 kali ganda byk dr kite, die kene bhgikan kepada isteri die (kalo sorg je ok, kalo byk..)  anak2 die, belanja umah lg, mcm2 urusan yg laki tu kne tanggung tau. Mane lg untung, kite ke die..?

Soklan keempat dr wanita :
Kenapa Allah jadikan melahirkan ni satu bnde yang terlalu sakit. Laki boleh rilek2 je, xde rase pape pon. Tetibe je dh dpt anak. Time buat anak pon kami sakit, time melahirkan pon lg la kami sakit. Mcm nak mati je rsenye.

Jawapan sy yg juga sbg wanita :
Bersyukurlah sbb awk boleh mengandung dn melahirkan ank. Setiap detik awk menanggung sakit tu, awk sbenarnye didoakan oleh para malaikat dn makhluk dilangit dn dibumi ni. Bertuah awk tau..! Lelaki xdpt pon penghormatan cmtu. Kalo awk mati time melahirkan anak, awk dapat ganjaran syahid dn akn msuk syurga. Sbb tu la klu tgok, awk beranak 15 kali pon xmati2 lg. Allah tahu kemampuan hambaNya.

Soklan kelima dr wanita :
Dalam Islam kate, perkara paling utama skali ialah wanita kene taat pd suaminya. Tapi xde pon dlm Islam yg suami kne taat isteri die. Mane keadilan untuk wanita..?

Jawapan sy yg juga sbg wanita :
Akhirat nnt, lelaki ni blom tentu masuk syurga awl tau. Sbb dorg kne brtanggungjwb pd 4 org wanita. Sape wanita tu. Ha tulah isteri die, mak die, adik prempuan atau kakak, dn juge anak perempuan die. Tapi awk wanita, akan dibantu oleh 4 lelaki. Suami awk, ayah awk, adik atau abg lelaki malah anak lelaki awk jugak akan bantu awk..! Xuntung lg ke tu?

Soklan keenam dr wanita :
Nasib kami ditgn lelaki. Bile suami xsuke, dorg boleh jatuhkan talak sesuke hati. Tapi kalo kami xsuke suami tu, kami tetap jd hamba smpai kami diceraikan oleh suami kami. Mane hak kami utk hidup bebas..?

Jawapan sy yg juga seorg wanita :
Dgr sini, lelaki wajib berjihad di jalan Allah dn wanita dperlukan sbg semangat lelaki. Awak kalo nak msuk syurga, awk kne taat Allah, Rasulullah dn suami je tau. Xyah susah2 gi berjihad, juz dok umah dan taat sgala perintah suami slagi xlanggar syariat Allah. Ei, cubelah bersyukur.

Dn soklan terakhir dr wanita :
Kenapa kami xleh beribadat sepanjang mse mcm lelaki. Kami nak jgak pahala mcm lelaki. Tapi kami ade haid dn nifas yang lame. Ingat kami suke ke xleh solat, kne ganti pose tu. Dhla sakit time senggugut tau.

Jawapan sy yg juga seorg wanita :
Wanita boleh bribadat dgn byk cre lain, yg lelaki xleh nk wat. Kalo wanita layan suami, pahala die sgtlah besar dn seluruh masenye dikire ibadat slagi suaminye redha pd die. Wanita boleh msuk syurga ikut mne2 pintu yg die sukai. Dhla boleh msuk syurga, boleh pilih plak nk syurga yang mne.. Nk tau ape syaratnye, wanita hanya perlu taat kepada suami je tau. Bukan susah pon. Huhu

Alhamdulillah, sumenye dh terjawab. Dah tengok sejauh mana Allah sygkan wanita ni kan. Antunna sume, bertuahnya kite dilahirkan sebg wanita, janganlah kite mengeluh ye. Kite adalah golongan yg paling mudah msuk syurga tau. Tapi kite je yg suke heret diri kite msuk dalam neraka smpai golongan kite adlh yg paling ramai di neraka berbanding dgn lelaki.

Subhanallah, Masha Allah..
As Salam

11 comments:

Srikandi permata said...

Assalamualaikum,
Subhanallah, jwpn yang bagos..
Bertuah kan jadi wanita,
Teruskanlah mujahadahmu dalam dkwah ini.

nur_alhadi said...

Waalaikumussalam..
syukran krn membaca..
Insha Allah..
Mudah-mudahan kite trgolong dlm bidadari syurga.. :)

cikzsmile said...

salam.
wanita perlu buka mata dan hati. Allah sangat adil. SANGAT.
apa2 pun,lelaki dan wanita,dua2 ada kelebihan masing2. bersyukurlah. :)

PeJuAnG CinTa said...

soaln ke-4 tu agak terover sakit nyer ~ haha

btw.. nice entry.. bersyukurlah kamu dijadikan sebagai wanita =)

nur_alhadi said...

Alhamdulillah.. syukran everyone.. :)

Nurul Mazni Sawal said...

salam.. terharu baca.. kadang2 timbul juga persoalan cam nie.. tapi akhirnya jawapan yang sangat bernas ditemui.. terima kasih kerana selesaikan persoalan nie..

nur_alhadi said...

same2, smoga Allah berikan ilham terbaik utk kite slesaikan prsoalan cmni.. Insha Allah, boleh la trgkn pd org len ea pasni..

eira haziera said...

salam..jawapan yg bgus..mudahan di beri hidayah untuk semua ni.

nur_alhadi said...

Insha Allah, smoga Allah merahmati antum smua..

... said...

ukhti kalau ada fb, silakan masuk group "majlis tazkirah"

boleh ukhti kongsi pengetahuan agm dengan yg lain, iAllah.. =)

assalam,
Liana

miSS yaTee said...

salam. . ape yang sy peratikan tiap2 hukum Allah tu ade hikmah nye, bukan kite kaum perempuan menanggung sakit sesaje tp ade hikmah nye. Pernah dgr x kata2 hikmat "Tidak pernah Allah jadikan sesuatu perkara melainkan ade hikmah2 nye (bukan lah sia2 sje)" jadi bagi perempuan kalu anda rase anda sakit lebih, lebih jugak yg anda dpt. . .(hikmah dr kesakitan itu) ^_^ so perbanyakkanlah menimba ilmu agar kite tahu yg Allah itu sangat adil, tidak pernah berbuat silap jauh sekali berlaku zalim. . . ^_^ peace. . . . . . .