Wednesday, October 19, 2011

Manusia sifatnya sombong..


Assalamualaikum sume.. :)

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.. Pagi ni rse cm xsabar2 je nk bgon tau. Sebab niat dlm hati sy nk bce komen2 antum untuk post sy sbelom ni. Haha, tgok.. Ish3, niat salah kan. Bukannye bgon utk beribadah tp nk buke blog dlu. Masha Allah. Antum jgn ikut sy ea, amik pengajaran tau. Insha Allah.

Mengenai post smalam yang sy sifatkan sbg pelik (sbb lain drpd yang lain kan..). Alaa, mesti antum sume trkejut sy akan post pasal kisah idup sndri. Sebelom ni xde pon kan. Ok, bab itu. Sy minta antum lupakan. Sebenarnye post smalam tu utk tunaikan janji sy je pd seseorg. Mmg agak malu, tap sape sroh sy janji kan. Pape pon kne la tunaikan.

Lupakan mengenai smalam. Terima kasih banyak2 bg semua komen dn doa-doa dr antum yg sudi membaca. Ada insan yg bhasakan diri die 'mama', sy sgt trharu dgn komen yg diberikan serta doa drpdnye. Mudah-mudahan Allah mendengar doa-doa ikhlas dr antum sume. Antum nk tau x knape sy sgt berterima kasih pd blogger-blogger yang doakan sy dlm komen2..?

Sebabnye, doa seorang saudara untuk saudaranya yang jauh adalah antara doa yg dimakbulkan Allah. Insha Allah, jd selalulah doakan sahabat-sahabat antum tau, xkirelah kenal ke xknal ke, sbb doa antum akan makbul. Dn utk antum pulak, Allah akan balas serupa dgn doa antum utk sahabat antum td jugak. Insha Allah, Insha Allah.. :)


Ha, cantik kan gmbr kat atas tu. Hebatnya kuasa Allah. Disebalik sesuatu prkara yg jd, pasti ada hikmah. Pendek kate, stiap yg berlaku (baik atau buruk pd kite) ade kebaikan di dalamnya. Maka nikmat Tuhan yang manakah lagi yang kamu dustai..? Subhanallah, sayangnya Allah pada kite hamba-hambaNya.

Kalau kite renungkan kembali kan, kite ni hanya manusia yang lemah. Duduk di bumi ni pon sekadar menghabiskan umur yang diberikan sbg pinjaman. Dhla lemah, hina, banyak pulak buat dosa. Dosa dgn manusia pon belom lg dimaafkan, berani pulak kite wat dosa dengan Allah. Betapa beraninya manusia ni kan. Sebagai peringatan utk diri sy sndri dn antum sume tau.

Tapi lepas ape yg kite lakukan atas bumi ni, Allah masih tetap kasihkan kite dengan cintanya yang mulia. Allah masih bg kite makanan yang cukup, bahkan kite plak yang terlalu memilih utk makan. Allah masih baik, bg kite tempat tinggal. Tapi ade manusia yg xsuke dok umah die, lari ikut boyfriend ntah ke mana je. Allah bg kite ibu bapa, adik-beradik, saudara-mara yang sgt kasihkan kite, cume kite je yg xhargai mereka.

Dalam dunia ni, ade stu bnde je yg xyah bayar. Nk kencing dlm tandas pon kne bayar, nk tdo dlm umah pon kne bayar duit sewa. Nak berjalan, kne beli kete, bayar minyak. Lapar pon kne beli makanan, nak masak pon kene beli bahan. Tapi kite bernafas dgn oksigen yg Allah ciptakan ni, Allah xpenah minx bayaran pd kite. Kecuali kalau kite sakit, nk kne sedut oksigen kt hospital tu mmgla kne bayar. Tu tandanya Allah dh tarik stu nikmat Dia pd kite.

Pernah x kite hargai sume nikmat yang Allah bg ni.. Bile sy fikirkan smule, Masya Allah sy la hamba Allah yang paling lalai sekali dlm mengingatiNya. Bile terbaca kisah Rabiatul Adawiyah, saya amat mengagumi keperibadian die. Die jugak manusia yang lemah, xsempurna. Tapi mcm mana cintanya pd Allah boleh atasi segalanya. Pergantungannya pd Allah sgt2 hebat. Menjadikan Rabiatul Adawiyah, seorg hamba yang biasa, tapi punyai kecintaan yang luar biasa kepada Allah.

Subhanallah..


Xdinafikan, sy pernah buke topik prbincangan ni dalam usrah yang sy kendalikan suatu ketika dahulu. Topiknya, sejauh mana kite bersyukur dgn nikmat Ilahi. Tapi jawapan yang sy trima dr adik2 usrah yg disayangi xseperti yg sy jangka.

Soal sy pd mereka, "Boleh x kalau kite nak jd seperti Rabiatul Adawiyah? Cintanya hanya pd Allah. Sampaikan lupa pd makan dn minum. Begitu sekali keasyikan cintanya pd munajat, ibadah dn tahajjud yg dilakukannya.."

Jawapan mereka pd sy, "Kakak, kami manusia biasa. Kami xsempurna. Mustahil kami boleh capai taraf wali Allah seperti Rabiatul Adawiyah tu kak."

Subhanallah. Astaghfirullah. Adik-adik yang disayangi, dn juga antum yang dirahmati Allah. Bukankah Rabiatul Adawiyah itu juga seorang manusia, juga lemah seperti kita. Tapi iman dan taqwanya hebat. Malah gadis suci ini lahir dlm keluarga yang miskin, dia kematian ibu dn bapa ketika masih kecil. Dia jugak seorang yang biasa-biasa shj, adik bongsu kepada 3 orang kakak yang juga manusia seperti kite.

Konklusi yang dapat sy buat, xada alasan utk kite tidak bersyukur dan mencintai Allah. Xde alasan yang boleh diterima. Lihat angin menderu, juga berzikir tanda cintanya pd Allah. Burung-burung berkicauan, air yang mengalir xpernah putus bermunajat pd Allah. Menjadi kelemahan kite krn xpaham bhasa mereka.

Sesungguhnya seluruh alam ini sedang bertasbih memuji Allah. Sedangkan kite manusia yang ada akal masih lalai dn leka dengan segala nikmat yang Allah beri prcuma ini. Masha Allah..

As Salam..

3 comments:

shida sham (pelangi senja) said...

Sesungguhnya Allah telah menjadikan bagi segala sesuatu kunci untuk membukanya.terpulang kepada kita untuk memegang kunci kebaikan atau keburukan..

nur_alhadi said...

betul.. Allah mengilhamkan sukma kefasikan dn ketaqwaan..

Azmi Khan said...

manusia ini sifatnya mudah lupa....
bila susah terhegeh2 dtg atas tikar solat. berdoa minta murah rezeki. tp bile dah ada rezeki lebih jd kedekut pula.....
takkan Allah kita cari masa kita ssh sahaja?
Allah tidak pernah zalim pd kita tp kita yg zalim pd diri kita sendiri......