Friday, November 25, 2011

Bercintalah sepuasnya..!

Assalamualaikum sume :)

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..
Allah masih bg sy nyawa, Allah masih bg sy nikmat kesihatan yang berpanjangan.
Allah masih berikan sy Cahaya PetunjukNya agar tidak leka dalam arus kehidupan.
Allah masih beri sy kekuatan untuk hadapi segala ujian dan dugaan hati yg melalaikan.
Allah masih beri sy kenikmatan melihat segala kebesaranNya melalui stiap perkara.
Alhamdulillah..!

Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan manusia ini berpasangan antara satu same lain. Mcm yg antum sume tahu, sy xpernah nafikan peluang setiap insan untuk saling bercinta dn menyayangi sesiapa shj yg mereka mahu. Cume satu perkara yang penting, batasan syariat itu perlu ada. No compromise, batasan Allah harus dijaga sebaiknya. Jangan ambil mudah.

Hari ni mood sy agak kurang baik. Ntah kenapa, dalam hati sy brmain satu perasaan yg sukar ditafsir. Mungkin Allah sedang hantar ilham kepada sy untuk menulis sesuatu. Mudah-mudahan antum mengerti ape yg sy cube nak sampaikan. Maafkan sy andai ade hati-hati antum yang mungkin terguris atau terasa dengan penulisan sy kali ni. Asif jiddan.


Cinta tu fitrah, jangan jadikan cinta tu fitnah. Sy agak tersentuh hari ni. Hati rasa sakit. Dan akal seolah-olah xleh nak terima segalanya. Sy akui sy mmpunyai pandangan yg trsendiri ttg cinta antara muslimin dn muslimat sekalian. Bukan cinta selepas kahwin, tapi prcintaan sebelom kahwin. Allah xharamkan bercinta, malah Allah anugerahkan perasaan suci ini pd kite sbg hambaNya. Tapi kenapa kite sia-siakan cinta tu..!

Cinta yang pertama sekali adalah cinta kpd Pemilik Segala Cinta. Allah, Tuhan yang menciptakan langit dan bumi. Tuhan yang menjadikan malam dn siang. Tuhan yang menciptakan diri kite sndri. Selagi diri kite xberjaya menangis krn cinta kite kpd Allah, jangan bermimpilah antum utk bercinta dengan makhluk-makhluk Allah yang len. Selagi dalam hati kite xde rase gerun bile disebutkan nama Allah, maka antum jangan berbangga dengan cinta yang antum laung-laungkan kpd pasangan antum.

Dh bace ape yg ditulis dlm gambar kt atas..?

**Hmm. Sy kecewa sangat hari ni. Seolah-olah perasaan anugerah Allah ini dipermainkan. Cinta itu cahaya sanubari, kurniaan Tuhan dan fitrah insani. Subhanallah, sy xtau mcm mne sy nak cakap. Cukuplah sy ckp pd antum yang bercinta, sedang hangat membaja dosa, sedang mula menuai cinta, jagalah hati antum. Dan, ingat kite masih ade Tuhan untuk dicintai. Jangan antum sesekali ucapkan di hadapan org ramai yg antum cintakan pasangan antum, antum nak idup dengan pasangan antum, andai antum xpernah luahkan cinta antum pd Allah SWT.

Cinta Allah dahulu, jangan cintakan manusia lebih drpd Allah. Antum bela diri antum, antum cakap antum mmg cintakan Allah. Tapi mane buktinya..? Solat hanya bile dipaksa, terpaksa, atau bile antum teringat nk solat. Puasa sunat jarang sekali, hanya jd trend bile ramai org buat. Zikir harian, jauh sekali dr lidah antum. Tangan antum xde pon sntiasa pgg tasbih, tapi antum gunekan tangan yg Allah bg tu utk menulis kata-kata cinta pd pasangan antum..??

Jadi, knapa sy nak marah..? Sy marah sebab Allah ni Tuhan sy dan antum. Antum xrase bersalah ke..? Kalo sy berada di tempat antum, sy malu pd Allah. Sy malu pd Ilahi. Allah beri sy cinta. Tapi sy jahil krn berikan cinta tu kpd pasangan sy yg belom pon sah jd suami sy. Pasangan yg blom tentu pegangan agamanya hebat. 

Allah, Allah, ampunkan aku Ya Allah. Ampunkan sahabat-sahabatku.


Sy akui sy juga bercinta. Kalo antum penah bace post-post sy sbelom ni, sy penah sekali cerita ttg insan yang sy sayangi. Sebab sy pon manusia jugak, Allah pon anugerahkan perasaan ini pd sy. Huh, xtau nk ckp cmne la. Sy sensitif kalo sentuh bab cinta sbb pd sy cinta tu satu Rahmat yang teragung Allah beri pd kite.

Antum nak bercinta, itu hak antum. Antum nak berkasih-sayang antara lelaki dan perempuan, itu jugak hak antum. Antum ade hak antum yg sy xboleh nak kaco. Sy cume boleh cakap dan terus bercakap, mudah-mudahan antum sedar. Tapi antum jugak kene ingat yang Allah ade hakNya pd antum jugak. Antum kene ingat yang antum xidup bersendirian dlm dunia ni. Dan antum xleh gune cinta antum tu utk masuk dlm syurga Allah. Hanya Rahmat dan Kasih-Sayang Allah je yg akn bwk antum dn pasangan antum menuju ke syurga.

Kalo antum bercinta, maka rahsiakanlah kisah antum tu. Antum xmalu ke bgtau pd sume org bnde yg belum lg pasti ape pgakhirannya. Hubungan yang antum bangga-banggakan ni mungkin akan putus akhirnya kalo Allah xizinkan antum bersama. Cinta antum semua mungkin akan berakhir dengan pelbagai sebab. Waktu tu, antum xfikir ke ape pandangan org len kt antum. Jujur la kalo sy, sy akan cakap padan muke. Full stop.

Cari pasangan idup ni perlu walaupun Allah dh takdirkan segalanya di Luh Mahfuz. Allah kate doa mukmin ni senjata. Senjata yang boleh mengubah takdir andai kite bersungguh-sungguh meminta dan memohon pd Allah. Allah kan suka hambaNya merintih, meminta pdNya. Antum sume dikurniakan akal dan fikiran yang waras. Antum tahu mana baik dn mana buruk. Antum mesti tahu ape yang Allah suruh dn ape yg Allah larang. Bercintalah antum sepuas-puasnya, antum akan kehilangan nikmat bercinta dengan Allah..! Percayalah.

Bukan setakat bercinta. Malah pertunangan pon Rasulullah suruh kite rahsiakan. Yang diheboh-hebohkan hanyalah perkahwinan. Ingat tu tau. Antum gtau sume org antum bercinta. Antum gtau org yg antum ni dh berpunya, antum ingat antum je ke dalam dunia ni yang bercinta..? Masha Allah, Subhanallah.

Berhenti.. Hanya setakat ini shj.

As Salam.

11 comments:

Anonymous said...

sy setuju ape yg awk cakap. Tahniah sbb awk mampu jage hati dn prasaan 2.. cari lelaki yang boleh bagi kebahagiaan dunia dan akhirat, yang boleh mengajar anak kite supaya menjadi anak yang soleh dan solehah.

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt, tahniah saudari ats perkongsian yang sy kira agak menarik. Tertarik dengan ayat "pertunangan dorahsiakan & perkahwinan dihebohkan."

Azmi Khan said...

Salam....
sy ada gak tulis mengenai perkara yg saudari rungsingkan ini. tp masih tak bekesempatan nak post. artikel duk tunggu giliran. pada sy cinta pada Allah dgn sepenuh hati dlu br kita mencari cinta drpd manusia dan ini sy sy sedang cuba lakukan. bkn apa takut bila cinta pd Allah tidak tebal nnt kita akan kecundang kerana cinta. bab yg merahsiakan tunang tu sy sgt setuju kerana ramai yg tak tahu pun pasal tunang kita kena rahsia. kat FB selamba je letak status tunang. bila putus malu sendiri.

Aisha Zaid said...

AsSalam..entry saudari kali ni membuatkan saya menitiskan air mata..jujur saya cakap..entry ni sangat terkesan di hati saya..saya cuba untuk tidak mencintai manusia bergelar lelaki sebelum dia menjadi suami saya yang sah..saya juga cuba untuk rahsiakan rasa hati saya pada seseorang...hanya mampu berdoa padaNya andai dia jodoh saya, let it be someday..insyaAllah..saya juga yakin sesungguhnya Allah telah sediakan seorang lelaki yang baek untuk saya kelak..seorang lelaki yang layak bergelar suami yang boleh membimbing saya..insyaAllah...saya yakin jodoh saya kini dalam perjalanan panjang menuju saya..insyaAllah..may Allah bless us all..

http://aishazaid0302.blogspot.com/2011/11/mencari-iman-lebih-baek-dari-mencari.html

hoho hihi said...

assalam :D
kak...entri yang hebat !
banyak pesanan larangan n teguran :D
emm..keep it up kak !

Anonymous said...

Salam :) Tahniah akak post yang berani untuk tegakkan apa yg benar. All the best spm :)

nur_alhadi said...

Wsalam.. syukran ats sume pandangan antum..! Matlamat xmghalalkan cara.. Untuk adik yg atas ni, akk dh lame dh abes spm.. Akk kat universiti skrg.. Selamat brkenalan..

hamba said...

salam.akak terime kasih di atas perkongsian..salam ukhwah...

sea_lavender said...

perkongsian mencelik mata hati ini ~
Insya-Allah moga dberi kekuatan dalam mningktkn ibadah pd-Nya mncri redha-Nya dunia akhirat...
nikmat cinta dn syg anugerah Allah tidak ternilai..hargai dn brdoa pd Allah ats sgala2 nya..Dia tempat bergantung hrapan sepunhnya...

Naimah Mohamed said...

terasa nak menitis air mata jernih ini... terima kasih.. post saudari, sedikit sebanyak menyedarkan diri saya untuk merasa keinsafan.

nur_alhadi said...

Cinta ini anugerah Allah. Byk tempat kite boleh salurkan cinta. Tp yg utama hanya Allah dn Rasul. Kite bertemu di alam blog ni juge ats dasar cinta, cinta kpd ilmu dan cinta kpd dakwah. Inilah prjuangan yg masih panjang dn belom selesai. :)