Saturday, December 10, 2011

Pengalaman itu guru terbaik.

Assalamualaikum... :)

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Allah kurniakan pagi yang indah, menenangkan setiap hati hamba-hambaNya yang tahu bersyukur. Alhamdulillah juga pd Allah yg berkuasa mengaturkan sgala-galanya dlm hidup hambaNya.

Maafkan sy sbb dh lame sgt2 xupdate blog, hampir seminggu mungkin kan. Niat nk menulis dn terus menulis tu ade, tp mase membataskan sgalanya. Kewajipan menuntut ilmu memenuhi setiap detik waktu. Sisa waktu yg tinggal hanya cukup-cukup je utk merehatkan diri dn fikiran. Sungguh, terlalu byk yg sy nk kongsikan dgn antum yg masih sudi menanti.

Mcm yg antum sume tahu, ni semester terakhir sy di Kuantan. Sedar xsedar, tinggal 3 bulan je lg sy akan bergelar pelajar Pre-Degree. Dn lepas tu, hanya Allah yg tau ke mana langkah sy. Insha Allah, sumenye pasti baik-baik. Mohon doa antum yeh. :)


Satu perkara baru yg ingin sy ceritakan pd antum. Mempunyai kawan atau sahabat yang baik adlh satu anugerah yg xternilai dr Allah. Xkesah la berapa umur die, ape jantina die, atau ape taraf die sbenarnye. Allah tu Maha Mengetahui sesuatu yg kite xtahu. Sy percaya, Allah akan bg ape-ape yg kite perlu bukannya ape-ape yg kite mahu. Insha Allah.

Dan Alhamdulillah sekali lagi, bila Allah dh mmpertemukan sy dengan seorang teman baru. Teman yg pd sy seperti ayah sendiri. Huh, banyak betul pengalaman die yg telah diceritakan. Betullah org kate, berkawanlah dengan org-org yg lebih lame idupnya. Sebab pengalaman-pengalaman dorg tu adalah kekayaan yang perlu kite warisi. Insha Allah.

Dengan kehidupan kt Kuantan ni yg smakin hari smakin menyesakkan, Allah berikan sy seorang sahabat yg sntiasa berada di sekeliling sy. Yg sntiasa bersedia mmbantu bile sy dlm kesusahan. Kan betul, Allah sntiasa berikan ape yg kite perlukan walaupon sbenarnye kite xsedar pemberian Tuhan tu. Dengan keadaan diri yg sentiasa sibuk, akal yg sntiasa fikir psal keje2, Allah bg sy seorang teman yg sntiasa mndekatkan diri pd agama.

"Hidup ni banyak dugaan dan cabaran. Kamu masih muda, perjalanan kamu jauh lagi. Alhamdulillah skrg kamu masih dlm jagaan Tuhan, masih dlm bimbingan Rahmat Tuhan. Tapi esok luse kite xtau lagi mcm mane. Belajar tu penting, buku-buku tu penting sgt, tapi kene ingat, Al-Quran adalah sgala-galanya."

Subhanallah, sy xpenah expect akan ade org nasihatkan sy smpai mcm ni skali. Rse mcm nk nangis pon ade. Tibe-tibe sy rse malu pd Allah. Sy terlalu sibuk dgn urusan dunia, smpai lupa matlamat Akhirat sy. Sy terlalu sibuk dengan urusan manusia, smpai lupa berurusan dengan Pencipta sy. Astaghfirullah.


Allah tahu sy xmampu hadapi hidup ni berseorangan, jauh dr ibu dan ayah, jauh dr keluarga. Lalu Allah hadirkan seorang sahabat yang sy anggap mcm ayah sy. Umur kami jauh berbeza, tapi fikiran kami seolah-olah sama. Alhamdulillah Allah, aku doakan sgala yang terbaik utk sahabatku ini. 

Bile sy jumpe die smalam, niat mulanya hanya nk bertanya khabar. Tapi, bile cerita-ceritanya ade terselit mutiara kehidupan, sy jd leka. Banyak betul nasihat dr mulut seorang tua. Kata-katanya seolah-olah mengingatkan sy pd Allah. Tapi mcm biasa, pengajaran tu xsmestinya serius kan. Kadang-kadang ade lawak jenaka yg terselit. Itu la yg buatkan kami makin rapat, makin mesra bertukar cerita.

Katanya :
"Anak muda ni banyak idea bernas. Kadang-kadang, bukan org tua je yg hebat, yg boleh selesaikan masalah. Org tua pon perlu merujuk pd anak muda. Akalnya lebih hebat, mindanya lebih cergas. Cume ape yg membezakan antara org tua dengan ank muda ni hanya timbangan pengalaman."

Hakikatnye. Peribahasa Arab pon ade ckp, pangalaman ni adalah guru yang paling hebat. Dr pengalaman la kite akan belajar sgalanya. Dr pengalaman jugak kite akan belajar erti kehidupan. Dan sebetulnya, mase utk belajar tu xkan pernah abes, xkn berhenti. Belajar dan terus belajar smpai ke liang lahad. Insha Allah.

Allah, kekalkan hubungan kami. Insha Allah. Aku mohon agar Kau jauhkan kami dr sbarang fitnah manusia. Aku mohon agar Kau curahkan ilmuMu kpdku melalui hambaMu ini. Aku mohon kasih sayang kami membawa ke syurga. Insha Allah.

#taktahuapanaktulis#

As Salam.

3 comments:

sea_lavender said...

Alhamdulillah..ditemukan insan yg dpt berkongsi pengalamn..benar sye akui,ramai kawan yg lebih berusia mngajar sye kematangan dlm hidup..moga2 segala d permudahkan =)

nur_alhadi said...

Alhamdulillah.. terima kasih sbb sudi membaca.. :)

Azmi Khan said...

Alhamdulillah.....
pengalaman itu kita akan dpt bkn melalui kehidupan kita sahaja tetapi melalui kehidupan org lain juga.....

tu sbbnye knp sy suka mendengar masalah org dan cuba menyelesaikannya....

kebykkan artikel di blog berkaitan dgn masalah org yg sy cuba sampaikan supaya tiada yg mengulangi kesilapan yg sama....