Saturday, February 18, 2012

Tazkirah Ringkas. Kisah Uwais Al-Qarni.

Assalamualaikum sume..

Alhamdulillah, sy masih diberikan nikmat Islam dan Iman.
Antara dua nikmat yang wajib kite syukuri, walaupon kehadirannya bagaikan xdisedari.
Malam ni, UiTM Kuantan ade annual dinner untuk student dan lecturer kat Zenith Hotel.
Mudah-mudahan segalanya baik-baik saje, smoga Rahmat Allah bersama mereka yg menghadiri.
Maaf, iman sy belom cukup kuat, hati sy belom tentu akn tabah bile berada dlm majlis malam ni.
Jadi, sy pilih untuk tak pegi. Sy pilih untuk bersama rakan sefikrah.
Menghabiskan malam dengan cerita-cerita yang bermanfaat kepada hati.
Insha Allah.

Sebenarnye, tak ada ape nak diceritakan sangat. Tapi naluri utk menulis tu seakan-akan memanggil. Sekadar secoret dua, mudah-mudahan ade yang terkesan dan bermanfaat kepada antum semua. Semalam, sebelum mata lelap, sy buke lappy ni kejap. Dan Allah aturkan segalanya, sy buke satu video mengenai Ibu Sebagai Tiket ke Syurga, ceramah oleh Ustazah Hafizah.

Sangat menarik dn best, menyentuh hati, sempat jugak sy mengalirkan air mata. Bermuhasabah, adakah cukup amal bakti sy untuk mama dan abah. Terdetik dalam sanubari, adakah sy mendahulukan mama dan abah dalam segalanya. Layakkah sy jadi seperti Uwais Al-Qarni.


Kisahnya Uwais Al-Qarni ni macam ni. Uwais hidup sezaman dengan Rasulullah yang amat kite kasihi. Uwais ni boleh je kalo nak bertemu dengan Rasulullah hari-hari. Bila Uwais dengar khabar tentang kemuliaan Rasulullah, Uwais mula cintakan Rasulullah. Uwais rindu sangat nak bertemu dengan Rasulullah. Senang citer, cintanya Uwais kepada Rasulullah sangat-sangat mendalam.

Tapi malangnya, Rasulullah ketika tu berada di Madinah. Uwais pulak dok kat Yaman. Perjalanan yang Uwais kene tempuh kalau nak jumpe dengan Rasulullah mungkin selama sebulan atau dua bulan. Tapi, itu bukan jadi masalah kepada Uwais. Yang jadi penghalang untuk Uwais bersua muka dengan Rasulullah adalah ibu Uwais. Uwais tak sanggup nak tinggalkan ibunya yang tua di Yaman, sdgkan dia bermusafir lama untuk ke Madinah berjumpa Rasulullah.

Uwais pendamkan cinta dan rindunya kepada Rasulullah smpai akhirnye Rasulullah wafat. Namun, kuasa Allah sangat hebat. Allah sampaikan cinta Uwais kepada Rasulullah, Rasulullah sebut nama Uwais kepada para sahabat Baginda. Rasulullah tahu yang Uwais ni nak sangat jumpe Baginda, namun baktinya kepada ibu yang tua lebih diutamakan. Akhirnya, Rasulullah wafat sebelum sempat Uwais menemuinya. 

Pengajarannya kat cni, Uwais dah tunjukkan yang ibunya lebih utama dr cintanya kpd Rasulullah. Rasulullah pernah cakap mse peristiwa Israk dan Mikraj, masa Nabi dah ade kat atas dalam syurga. Nabi ade dengar suara dari bumi. Nabi tanya kat Jibril, suara apa yang Nabi dengar dr dalam syurga tu. Jibril jawab, itulah suara orang yang berbakti kepada ibu bapanya. Suara mereka yang bertuah ni dah kedengaran dalam syurga walaupon pemilik suara ini masih berada di dunia. Subhanallah.

Jadi, ingatlah. Ibu dn ayah ni sangat-sangat penting. Lebih-lebih lagi ibu.
Tanpa mereka, kite takkan ade kat dunia ni. Ibu tu sgalanya. 
Cube kite renungkan, brapa banyak kali ibu kite menangis kerana hatinya terluka.
Berapa byk kali pulak ibu kite nangis sebab hatinya bahagia.

Nauzubillah, janganlah kite tergolong dalam anak-anak yang derhaka.

As Salam.

No comments: