Monday, March 05, 2012

Suka, Sayang dan Cinta..

Assalamualaikum sume..
:)

Alhamdulillah, smakin hari smakin bahagia rasanye dlm hati nih.
Pejam celik, pejam celik, one more week to go for my final examination.
Tapi takpe, Allah ade bersama kite sentiasa. Cume tinggal nak usaha dan doa je kan.

Kali ni, sy nak citer sket tentang perbezaan antara Suka, Sayang dan Cinta.
Hehe.. Teruskan membaca dan fahami betul-betul. Nanti amalkan pd suami dan isteri antum yeh.

******

Saat kau MENYUKAI seseorang, kau ingin memilikinya untuk dirimu sendiri,
Saat kau MENYAYANGI seseorang, kau ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untukmu,
Saat kau MENCINTAI seseorang, kau ingin melakukan apa sje asalkan dia bahagia walaupun dgn mengorbankan nyawamu sendiri.

Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada disisinya, maka kau akn brtanya, "Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau MENYAYANGI seseorang dan berada disisinya, maka kau akn brtanya, "Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau MENCINTAI seseorang dan berada disisinya, maka kau akn genggam erat tangannya.

SUKA adalah saat dia menangis, kau akan berkata, "Sudahla, jangan menangis lagi.."
SAYANG adalah saat dia menangis, kau pasti akan menangis bersamanya,
CINTA adalah saat dia menangis, kau akan biarkan dia menangis di bahumu sambil berkata, "kita akan selesaikan masalah ini bersama-sama."


SUKA adalah saat kau melihatnya, kau akan berkata, "Dia sangat cantik dan menawan."
SAYANG adalah saat kau melihatnya, kau akan melihatnya melalui hatimu dan bukan matamu,
CINTA adalah saat kau melihatnya, kau akan berkata, "Buatku, dia adalah anugerah Allah yang paling indah."

Pada saat org yang kau SUKA menyakitimu, maka kau akan marah dan tak mahu bicara dgnnya lagi,
Pada saat org yang kau SAYANG menyakitimu, engkau pasti akan terluka dn menangis,
Pada saat org yang kau CINTA menyakitimu, kau akan brkata, "Takpe, die tak tahu apa yang dia lakukan."

Pada masa kau SUKA padanya, kau akan memaksanya menyukaimu,
Pada masa kau SAYANG padanya, kau akan membiarkannya membuat pilihan,
Pada masa kau CINTA padanya, kau akan menantinya dengan penuh setia.

SUKA adalah bila kau akan menemaninya bila kau mendapat keuntungan darinya,
SAYANG adalah kau akan menemaninya disaat dia memerlukan dirimu,
CINTA adalah kau akan menemaninya disetiap langkah hidupnya.

SUKA adalah hal yang menuntut,
SAYANG adalah hal ketika memberi dan menerima,
CINTA adalah hal ketika kau memberi dengan rela.


Ha, betul kan. Bandingkan cinta antum dengan pasangan antum.
Jangan lupe, bandingkan juga cinta antum dan pasangan kepada Allah SWT.

Insha Allah.. :)

6 comments:

RaiHaNa said...

Salam ziarah :) nice entri...

Fadzmie Mohamad said...

Memang beza antara 3 benda ni. :) Salam singgah!

Bahijah~ said...

salam ukhwah!~
cinta kpd pencipta kekal selamanya..insyaAllah

nur_alhadi said...

Alhamdulillah, syukran ats komen2 antum..
Cinta kpd Allah adlh yang paling perdana..
Adakah kite cintakan Allah..?
Tepuk dada, tanya iman.. :P

sea_lavender said...

Subhanaallah...indah sungguh perasaan kurniaan-Nya..
sye akui semuanya mmg benar,ni la yg sye rasakan sblm ni =')
bersyukur krn Allah berikan sye merasainya walaupun sektika..
Alhamdulillah...

nur_alhadi said...

Cinta.. kalo xdisalahgunakan, maka sangat indah sbenarnye..
Allah xkan bg hambaNya merasai cinta klu kite xmampu nk mnjage prasaan tu..
pandanglah setiap kejadian Allah ni dr sudut yg positive.. :)