Monday, April 09, 2012

Jom Test, Sedalam Mana Cinta Kite Kepada Allah.



Salam penuh ceria for all my readers. Alhamdulillah and Alhamdulillah again. Allah tak putus-putus bagi kite nikmat sehat, Islam dan masa lapang. Sedar tak sedar, nilah antara nikmat-nikmat yang selalu kite lupakan. Tanpa kesihatan, tak mungkin antum akan bace blog sy sekarang. Tanpa nikmat Islam, tak mungkin kebahagiaan akan antum rasakan. Dan tanpa nikmat masa lapang, tak mungkin antum dan sy dapat beribadah kepada Allah dengan lebih baik.

Chewahhh.. Huhu

Setelah sekian lame saya tak menulis, akhirnye di pagi yang indah ni (ayat takleh blah..) sy mencube untuk menaip beberapa patah ayat yg Insha Allah ade macam-macam ilmu untuk antum dan sy. Insha Allah, semoga segalanye dipermudahkan Allah.

Ape topik yang sy nak bincang pagi ni..?
Ha, masih berkisar soal cinta, tapi lebih serius, cinta kepada Allah sebagai cinta yang paling utama.


(Post ni tak ada niat nak memerli sesiapa, maybe sy pon salah seorang yang TERlalai...)

Terdetik dalam hati sy satu perasaan yang luar biasa bila terdengar seorang akhawat yang rapat dengan sy bicara mengenai masalahnye dengan sahabat-sahabat yang lain :

"Hidayah, perasan tak..? Kawan-kawan kite yang dulunya menjaga pergaulan, menjaga aurat dengan sungguh-sungguh, yang wajahnye sentiasa di balik tabir time cakap dengan ajnabi, suaranya jarang didengari untuk perkara yang sia-sia, diorang sume dah berubah lepas masuk universiti. Malah yang dulunye Hafizah, turut same berubah menjadi seperti seorang wanita yang tiada didikan agama."

Allahu Akbar. Astaghfirullah ya Allah. 

Sy muhasabah sendirian. Sy soal diri semula, kenapa boleh jadi cmni ye..? Biasanya orang majoriti akan berubah sebab cinta. Tapi bukan cinta itu yang patut dipersalahkan, orang yang bercinta itulah yang sewajarnye menjadi pesalah. Mungkin cinta manusianya dah lebih dari cinta Allah. Maka Allah akan jauh dan semakin menjauh darinya tanpa die sedar.

Satu masalah yang sangat besar, ialah bile kite tak tahu macam mane kite nak cinta kepada Allah. Allah, kite tak nampak Allah. Kite takleh sentuh Allah. Kite tak tahu macam mane sifat Allah. Macam mane nk rase jatuh cinta pada Allah. Apatah lagi nak jadikan cinta yang wujud tu adalah cinta yang agung buat Allah.



Bagi insan-insan yang masih, sedang mencari cinta Allah. Meh sini sy nak ajarkan beberapa cara dan petua nak tanam rase cinta dan kasih buat Allah. Ibadah yang berterusan, ngaji setiap mase, belom cukup untuk kuatkan cinta kite kepada Allah sebenarnye kalo kite sendiri tak paham hakikat kite beribadah.

Macam mane nak jatuh cinta pada Allah sedangkan kite tak tahu ape sifat-sifat Allah..?
:)
Subhanallah. Allah menurunkan kpd kite kitab yang mulia, Al-Quran. Dalam kitab ni, terkandung segala cerita tentang Allah dan kekuasaannye. Allah jugak cerita pada kite segala sifat-sifatNya dalam kitab ni. Kite tahu Asmaul Husna, nama-nama Allah yang mulia. Allah Maha Besar, Allah Maha Kaya, Allah Maha Lembut, Allah Maha Pengampun, Allah Maha Bijaksana. Ini sume adalah sifat-sifat Allah, bahkan ade lagi yang sy tak sebutkan. Hebat kan Tuhan kite..

Next.
Macam mane nak jatuh cinta pada Allah sedangkan kite tak nampak Allah..?
:)
Kite selalu bace kisah yang tampar atau cubit tu kan. Kisah ni menekankan yang sakit tu kite rase, tapi kite tak nampak pon sakit tu mcm mane. Kali ni, sy nak bawak analogi yang lain drpd yang lain pulak. Bosan kan asik dengar cerita yang sama. Hmm, macam ni. Bayangkan semut yang kecik. Semut tu duduk kat tepi sofa. Agak-agak la kan, semut tu nampak tak bentuk sofa sepenuhnye..? Semut tu nampak tak perabot-perabot yang ade dalam rumah kite..? Ha, semut tu tak nampak sebab die kecik dan penglihatannye terbatas.

Macam tu jugak manusia yang sifatnye kecil dan lemah. Allah Maha Besar, Allah sangat besar, maka ibaratkanlah diri kite macam semut. Perabot ade, tapi semut takleh nampak dengan sempurna. Allah itu ade, tapi tanpa panduan dan ilmu yang tinggi, kite takkan nampak Allah. Digambarkan bumi ini berpusing dalam orbitnye kan. Kite dok atas bumi, tapi kite nampak ke putaran bumi..? Kite rase tak bumi berpusing..? Kite tak rasa kan. Sebab bumi ni besar dan manusia yang idup atas bumi ni sangatlah kecik.

Indah kan. Allahu A'lam, mudah-mudahan semua faham.


Dan akhir sekali. Sebab ape kite kene cintakan Allah..?
Jawapannye, sebab Allah ada semua sebab yang buatkan kite kene cintakan Dia.

Maksudnye.

:) Kalo orang yang kite cintai dn sayang boleh bantu kite saat kite susah, maka Allah adalah pemberi bantuan itu yang sebenarnye.
:) Kalo orang yang kite cintai sentiasa ada dengan kite spanjang mase, satu saat nanti kematian pasti akan pisahkan kite kan. Tapi Allah berjanji, Dia akan berada disamping kite selama-lamanya. Allah sangat dekat dengan hambaNya.
:) Kalo orang yang kite sayang beri kite cinta sepenuh hati. Maka Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Allah ciptakan kite dalam Rahim ibu, tempat yang penuh kasih sayang. Allah beri kite ibu yang amat sayangkan kite. Allah beri kite orang yang kite sayang supaya kite rase disayangi.
:) Kalo orang yang kite sayang selalu belanja kite makan. Maka ketahuilah, Allah yang menurunkan rezeki tu untuk kite. Allah yang Maha Kaya, Maha Pemberi Rezeki.

Ni antara contoh-contoh perbandingan yang dapat sy sediakan untuk antum. Yang selebihnya, antum boleh fikirkan sendiri. Antum ade akal dan fikiran, Allah jugak yang bagi nikmat tu kepada antum. Antum dapat membaca dengan adenye mata, mata itu jugak adalah milik Allah. 

Segala-gala yang ade pada hari ni adalah hak Allah.
Sayangnya Allah kepada kite. :D

Wasalam.



4 comments:

Muhamad Asyraaf said...

Cinta kepada Allah tu wajib, n kalau nk cinta sesama manusia kena niatkn cinta mereka kerana Allah.. mungkin tu lah sbbnye kn kn..=)

Abdul Manan Abdullah said...

CINTA itu FITRAH. semaikan cinta kpd Allah & Rasulnya dahulu...
kmudian kpd yg lain.
BLOG [+] Manan Qayyim + Coretan Insan Biasa

Qaseh Puteri Mujahadah said...

:)

rimbunhijau said...

moga ALLAH redha :)