Thursday, May 03, 2012

Allah uji sebab kite kuat..!




Dengan nama Allah, sy mula menaip satu persatu bait perkataan untuk difahami dan dihayati.
Bismillah wa Alhamdulillah, thumma Alhamdulillah.. :)

Sy titipkan coretan kali ni khas buat sahabat-sahabat perjuangan di UiTM Kuantan yang sarat dengan kenangan kite bersama. Alhamdulillah, keputusan Final Exam kite sume dah diumumkan sehari selepas keputusan MUET antum diumumkan. Malam keputusan MUET diumumkan, handphone sy sentiasa vibrate sbb ade msg yang masuk. Ade msg sedih, dan ada msg gembira. Sampai tak sempat nak tido la malam tu dok melayan kawan-kawan yang dikasihi semua.

Alhamdulillah, yang berjaya dapat Band 4 dan ke atas, jutaan tahniah sy ucapkan pd antum. Kurang berjaya di masa lalu, telah membuatkan antum lebih bersemangat dn bersungguh-sungguh dlm usaha kali kedua. Dan janji Allah Maha Benar, usaha antum pasti tak akan sia-sia. Allah dah buktikan, selepas gagal antum tetap boleh berjaya seperti insan lain. Syukur, kawan-kawan jangan bangga diri ye. Jangan lupe sujud syukur, sepatutnye malam dpt result tu antum sujud syukur pada Allah. Tapi takpe, masa untuk bersyukur takde had. Bile-bile mase je boleh kan..?



Itu kepada yang telah berjaya meloloskan diri dari 'bencana' MUET yang sepatutnye 'diabolishkan'. Haha. Takpelah. Tapi sahabat-sahabat yang kurang berjaya, ade yang turun satu anak tangga, ade yang masih kekal di takuk yang lama, redhalah wahai sahabat. Tenangkan diri. Mungkin Allah tengah tunjuk jalan untuk rezeki lain buat antum. Setiap ketentuan Allah kan ada hikmahnya, janganlah sedih-sedih ye. Sebut Alhamdulillah untuk segala kejadian dan ketentuan. Jangan pernah mnyalahkan takdir Allah. :D

***Dalam diam, sy terfikir. Ini baru result MUET yang diumumkan, sy yang xterlibat pon berdebar-debar smpai takleh nak tido malam. Esok pulak result Final Exam. Jangankan nak pujuk kalo ade kawan-kawan yang gagal, sy sendiri pon maybe takleh nak pujuk hati sy supaya tenang. Huh, duniawi..!

Risau mcm mane sekalipon, sedih macam mana sekalipon, sedar tak sedar result Final Exam dah diposkan ke e-mail masing-masing. Malam tu sekali lagi kite semua tak tidur, medan Facebook jadi tempat kite saling bersembang dan bergosip tentang keputusan yang bakal diumumkan bila-bila masa. Jauh dalam hati, sy berdoa untuk semua sahabat agar mndapat kecemerlangan. Sy xsempat nak doa untuk diri sendiri, tapi saya yakin doa untuk sahabat kite tu akan dibalas oleh Allah untuk diri sy same seperti apa yang sy doakan untuk sahabat yang lain. Jadi, tak rugi la.

Alhamdulillah, kuasa Allah telah terbukti sekali lagi. Bagi sy, sebenarnye dah terlalu banyak nikmat, kesenangan dan kejayaan yang Allah bagi pada sy dan keluarga. Hakikatnye, dalam kesyukuran yang dipanjatkan, masih ade kerisauan, adakah aku akan menjadi orang yang paling sedih dan muflis di akhirat nanti..? Nauzubillah, mudah-mudahan kejayaanku ini (walaupon tak seberapa) akan menjadi inspirasi buat adik-adik dan anak-anak pelajar yang amat dicintai.

****

Sekali lagi malam tu, handphone sy berbunyi minta dijawab. Allah, terima kasih kerana beri sy sahabat yang selalu mengingati sy saat mereka susah dan senang. Ada sahabat yang talefon sbg tanda tahniah buat sy dan kami saling berterima kasih antara satu sama lain. Ada sahabat yang talefon, bertanya mana arah tuju hidupnye yang seterusnye kalau bukan dalam bidang Undang-Undang. Ada sahabat yang call, tapi bgtau sy yang die belom berani nak chek result. Haih, macam-macam cerita ada. Tak kering gusi ketawa malam tu, dan ada sahabat yang menangis kesedihan.



Tersentuh hati bila beberapa hari setelah result kuar, ada sahabat minta sy buka Facebook. Sy turuti kehendak die krn dia sahabat yang sy sayangi dunia akhirat. Ada satu msg daripadanya. Sy mencuri sedikit waktu sebelom solat Maghrib untuk sy baca luahan hatinya.

"Mana janji-janji Allah yang selalu awak ceritakan pada sy..? Allah tak dengar pon doa saya selama nih. Allah tak nampak pon segala usaha saya selama ni. Allah tak tahu ke yang saya dah berubah. Kenapa si *** yang tak solat, tak pakai tudung pon boleh berjaya..? Sedangkan saya yang solat hajat setiap malam dan baca Yassin setiap pagi tak diberi kejayaan..? Sy xnak semua ni berlaku, puas sy mengadu pd Allah, knapa saya masih rasa diabaikan. Awak tahu, saya dah mengecewakan keluarga saya yang berharap sgt sy berjaya dengan baik. Sy dah hilang rase nk percaya Tuhan, keyakinan sy makin pudar. Sia-sia je usaha sy selama ni, xde pape balasan pon. Bantu sy, sy lemah dan sedih skrg ni."

Subhanallah, Allah sedang mmberi dugaan yang besar kepada insan yang saya sayang ni. Ternyata diri die hebat, sbb tu Allah bagi ujian yang sama hebat dengan kemampuannya. Sy terkaku, terus menutup laptop dan bersolat Maghrib. Pesanan sahabat tadi, sy abaikan seketika. Dalam untaian doa, sy cube merangka ayat untuk diberi kepadanya sebagai balasan.

"Sahabatku sayang, semoga Allah menjaga iman awak. Sy malu berdepan dengan awk sbg penasihat. Sesungguhnya iman dan diri awak sangat kuat berbanding dengan sy. Buktinya, Allah tak mnguji sy, tapi Dia uji awak yang lebih hebat. Allah dah cakap, sesorg yg mngaku dia beriman pasti akan diuji Allah. Dan bersama ujian itu, akan hadir juga pertolongan Allah seiring dengan peningkatan iman dalam hatinya. Lupakan hal-hal lain, jangan diungkit ibadah yang dah awak lakukan, itu hanya akan buat awk makin sedih atau lagi trok, awk akan riak dan xikhlas dlm beribadah pada Allah. Kan sy selalu ckp dgn awk, orang Islam ni beruntung. Kite boleh berdoa sepuas-puasnya, Allah akan dengar dan makbulkan hajat kite. Tapi masanya mungkin berbeza, mungkin di dunia Allah kabulkan atau di alam kubur nnt, atau di padang Mahsyar atau mungkin di dalam syurga nanti. Tandanya Allah simpan sbuah kejayaan untuk awk. Awk sangat beruntung. Orang-orang yg awk ckp td, xsolat dn sbagainye, kejayaan dn nikmat yg Allah bg tu adlh jalan kesesatan utk mereka, atau mungkin jd jalan Hidayah utk dorg. So, biarkan dorg tu. Ok, mudah-mudahan awak sabar. Sy xleh lama nih, sy ade keje nk wat. Kalo ada pape, just through my FB. Salam sayang penuh mujahadah :)"

Jadilah hamba Allah yang sentiasa bersyukur.
Wassalam.




4 comments:

nurqasehlaila said...

terkesan dengan entry nie....syukran jazilan hidayah atas perkongsian.....

Shiema Sufian said...

waaaah, nice entry. Shiema sukaaaa :D Btw, congrats for your band4

nur_alhadi said...

Alhamdulillah, xde ape yg sy inginkan melainkan ade hati-hati yang akan terusik dgn penulisan ni.. syukran, may Allah always with us.. :)

Anonymous said...

salam akak :) sy bakal jd pelajar asasi undang2 kat kuantan 2 jun ni. ade tips x ? hehe